ΟΙ ΝΟΡΜΑΝΔΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑ – μέρος ΙI

Σε συνέχεια της πρώτης ανάρτησης σε αυτό το ιστολόγιο. Βέβαια, μια απλή αφήγηση γεγονότων, όπως η παρούσα, δεν παρουσιάζει το ίδιο ενδιαφέρον με μια ανάρτηση που έχει πιο σύνθετο και κριτικό χαρακτήρα. Επειδή, όμως, η αφήγηση αυτή αποτελεί κάτι σαν τάμα προς το άβατάρ μου, θα συνεχισθεί και μάλιστα για κάμποσο καιρό, μια και θα χρειαστούν γύρω στις δέκα αναρτήσεις για να φτάσουμε ως το λογικό της τέλος, τους Σικελικούς Εσπερινούς …

Η σταδιοδρομία του Ροβέρτου Γισκάρδου στην Κάτω Ιταλία ξεκινά … σεμνά και ταπεινά. Αν όχι σεμνά, πάντως οπωσδήποτε ταπεινά. Με ορμητήριο την αετοφωλιά του Σαν Μάρκο Αρτζεντάνο και επικεφαλής μιας ομάδας ενόπλων που ευκολότερα χαρακτηρίζεις κατασαπλιάδες και ληστές παρά ιππότες, ο Ροβέρτος επιβιώνει χάρη στις ζωωκλοπές, το πλιάτσικο και τα λύτρα που αποσπά απάγοντας πλούσιους Βυζαντινούς άρχοντες. Η πρώτη ευκαιρία για κάτι καλύτερο θα του παρουσιαστεί σε ένα ταξίδι του στην Απουλία. Ένας άλλος Νορμανδός φεουδάρχης, ο Γεράρδος του Μπουοναλμπέργκο, πιστεύοντας στις δυνατότητές του Ροβέρτου, θα του προτείνει την εξής συμφωνία: θα του δώσει ως σύζυγο τη θεία του Ωμπρέ (ή Αλβεράδα, βάσει της εκλατινισμένης εκδοχής του ονόματος), θα του δηλώσει υποτέλεια και θα του παράσχει ένα στράτευμα διακοσίων ιπποτών για να κατακτήσει περισσότερα εδάφη στην Καλαβρία. Ταυτόχρονα, θα του χαρίσει και το προσωνύμιο που επρόκειτο να τον σημαδέψει για πάντα: Γισκάρδος, δηλαδή ο πανούργος, ο πολυμήχανος («Cognomen Guiscardus erat qui calliditatis non Cicero tantae fuit, aut versutus Ulysses»). Οι ενισχύσεις θα αποδειχθούν πολύτιμες, καθώς σταθερά και μεθοδικά ο Ροβέρτος αρχίζει να δημιουργεί μια εκτεταμένη ζώνη ελέγχου και επιρροής. Οι εξελίξεις, όμως, θα τον φέρουν σύντομα βορειότερα.

Ο νορμανδικός επεκτατισμός είχε εύλογα ανησυχήσει πολλούς: το 1051 θα εκδηλωθεί μια συνομωσία Ιταλών και Βυζαντινών αρχόντων με στόχο τους Νορμανδούς φεουδάρχες της νότιας Ιταλίας. Πρώτο θύμα, ο δούκας Ντρε που θα δολοφονηθεί στο παρεκκλήσιο του κάστρου του στο Μόντε Ιλάρο. Θα τον διαδεχθεί ο αμφιθαλής αδελφός του, ο Ονφρουά. Είναι πολύ πιθανό η αντινορμανδική κίνηση του 1051 να είχε και την άμεση ή έμμεση παπική στήριξη. Από το 1048 πάπας της Ρώμης είναι ο Λέων ο Θ΄, Γερμανός που γεννήθηκε ως κόμης του Έγκισάιμ-Ντάγκσμπουργκ. Είναι πεπεισμένος ότι οι νορμανδικές κτήσεις αποτελούν αγκάθι στα πλευρά των παπικών κρατών. Έτσι, επικεφαλής ενός σημαντικού στρατεύματος αποτελούμενου από Γερμανούς (κυρίως μισθοφόρους) και Ιταλούς και με την ενίσχυση των Βυζαντινών του θέματος της Απουλίας, βαδίζει κατά των Νορμανδών. Η αποφασιστική μάχη θα δοθεί στις όχθες του ποταμού Φορτόρε, νοτιοδυτικά της Φότζα, λίγο έξω από την Τσιβιτάτε. Οι Νορμανδοί είναι λιγότεροι, είναι όμως καλύτεροι πολεμιστές και μάχονται για να σώσουν την περιουσία και το τομάρι τους. Το βράδυ τις 17ης Ιουνίου 1053 ο πάπας Λέων είναι αιχμάλωτος των Νορμανδών αρχόντων: δεν πρόκειται να ξαναδεί τη Ρώμη, καθώς θα πεθάνει σε αιχμαλωσία τον Απρίλιο του 1054 (παρεμπιπτόντως, ο θάνατός του καθιστούσε τυπικά άκυρο το περίφημο Σχίσμα των Εκκλησιών: η παπική βούλα περί αφορισμού του Πατριάρχη Μιχαήλ Κηρουλάριου και των πιστών του, την οποία άφησε στην Αγία Σοφία ο καρδινάλιος Ουμβέρτος του Μουαγιανμουτιέ, έφερε το όνομα ενός νεκρού πάπα. Και, φυσικά, οι εξουσίες του Ουμβέρτου ως παπικού λεγάτου μάλλον τερματίζονταν με τον θάνατο του ποντίφηκα που τον διόρισε). Η συμβολή του Ροβέρτου στη νίκη της Τσιβιτάτε ήταν καθοριστική. Το 1057, λίγο πριν πεθάνει, ο Ονφρουά θα του αναθέσει τη διακυβέρνηση του δουκάτου του και την κηδεμονία των παιδιών του. Βεβαίως, ο Ροβέρτος είναι πολύ περισσότερο Φίλιππος Β΄ παρά Αντίγονος Δόσων: ποτέ δεν θα παραδώσει την εξουσία που του δόθηκε προσωρινά. Το 1059, στην ακμή της δύναμής του, θα αποφασίσει ότι ο γάμος του με την Ωμπρέ αποτελεί αυτό που οι Γάλλοι ονομάζουν mésalliance. Προφασιζόμενος την ύπαρξη κάποιας μακρινής συγγένειας θα επιτύχει την ακύρωση του γάμου προκειμένου να νυμφευθεί τη Συκελγκάιτε, αδελφή του ηγεμόνα του Σαλέρνο.

Έτσι κι αλλιώς, οι συσχετισμοί δυνάμεων και οι συμμαχίες έχουν πια μεταβληθεί. Ο πάπας Νικόλαος ο Β΄ θα θεωρήσει ότι η συμμαχία με τους Νορμανδούς είναι πλέον προς το συμφέρον του: τον Αύγουστο του 1059 θα συναντηθεί με τον Ροβέρτο στη Βενόζα και με κάθε επισημότητα θα τον αναγνωρίσει ως δούκα Απουλίας και Καλαβρίας, νόμιμο κύριο όλων των εδαφών που κατέχει (νόμιμα και παράνομα), αλλά και αυτών που θα κατακτήσει σε βάρος των απίστων. Η κατάκτηση της Σικελίας είναι ο επόμενος στόχος.

Η νορμανδική κατάκτηση της μεγαλονήσου ξεκινά υπό συνθήκες παρόμοιες αυτών της αραβικής κατάκτησης, δυόμισι αιώνες νωρίτερα. Το 827 οι Άραβες πάτησαν πόδι στη Σικελία ύστερα από «πρόσκληση» του Βυζαντινού στρατηγού Ευφήμιου, ο οποίος είχε στασιάσει κατά του αυτοκράτορα Μιχαήλ του Β΄. Το 1061, η μικρή νορμανδική δύναμη που αποβιβάζεται κοντά στη Μεσσήνη με επικεφαλής τον Ρογήρο, αδελφό του Ροβέρτου και δωδέκατο και νεότερο γιο του Τανκρέδου της Ωτβίλλ, φθάνει στη Σικελία με τυπικό σκοπό να ενισχύσει τον Ιμπν Αλ Τουμνά, εμίρη Κατάνης και Συρακουσών, ο οποίος βρίσκεται σε σύγκρουση με τον Ιμπν Αλ Χαουάς, εμίρη του Ακράγαντα και της Έννας. Η κατάκτηση θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη: μετά από την αραβική αντεπίθεση του χειμώνα του 1062-1063, ο Ρογήρος θα βρεθεί πολιορκημένος στην Τρόινα. Η στρατιωτική του ιδιοφυία θα τον βγάλει από τη δύσκολη θέση: όχι μόνο θα καταφέρει να σπάσει την πολιορκία, αλλά λίγους μήνες μετά θα πετύχει μια σαρωτική νίκη στο Τσέραμι, η οποία θα του ανοίξει τον δρόμο για την τελική επικράτηση.

Ωστόσο, η ολοκλήρωση της σικελικής εκστρατείας θα πρέπει να περιμένει. Ο Ροβέρτος, η βοήθεια του οποίου είναι απαραίτητη, θα δώσει προτεραιότητα σε ένα άλλο σχέδιο. Επιδιώκοντας να εξαφανίσει τη βυζαντινή παρουσία στην Κάτω Ιταλία θα πολιορκήσει το Μπάρι, τελευταία σημαντική κτήση που έχει μείνει στα χέρια της αυτοκρατορίας. Η πολιορκία θα αρχίσει το 1068 και θα κρατήσει σχεδόν τρία χρόνια. Στις 16 Απριλίου 1071 το Μπάρι θα παραδοθεί στον Ροβέρτο (τρεις μήνες πριν την καταστροφή του Μαντζικέρτ). Η επιτυχία αυτή θα επιτρέψει στον Ροβέρτο να τρέξει σε βοήθεια του αδελφού του που πολιορκεί το Παλέρμο. Στις 10 Ιανουαρίου 1072, τα δύο αδέλφια κάνουν την επίσημη είσοδό τους στη σικελική πρωτεύουσα που συνθηκολόγησε. Βάσει της μεταξύ τους συμφωνίας, ο Ροβέρτος θα κρατήσει τη διοίκηση του Παλέρμου, της μισής Μεσσήνης και του βόρειου τμήματος του νησιού. Τα υπόλοιπα (όσα κατακτήθηκαν και όσα πρέπει να κατακτηθούν) ανήκουν στον Ρογήρο, ο οποίος θα λάβει τον τίτλο του κόμη της Σικελίας.

Ο Ροβέρτος Γισκάρδος μπορούσε πλέον να αφοσιωθεί στον ύψιστο στόχο του, την αυτοκρατορία του Βυζαντίου. Αρχικά, χρησιμοποίησε τα διπλωματικά μέσα: επιδίωξε τη συμμαχία που θα τη σφράγιζε ένας γάμος ανάμεσα στις δύο οικογένειες. Πράγματι, το 1074, ο αυτοκράτορας Μιχαήλ ο Ζ΄ (αυτός που λόγω της άθλιας οικονομικής του πολιτικής και των τρομακτικών υποτιμήσεων του νομίσματος έμεινε στην ιστορία ως Παραπινάκης) πρότεινε στον Ροβέρτο γάμο μεταξύ του προφυρογέννητου γιου του Βυζαντινού βασιλέα και μιας κόρης του Νορμανδού ηγεμόνα. Η ιστορία τελείωσε άσχημα: πριν οι μελλόνυμφοι φτάσουν σε ηλικία γάμου, ο Μιχαήλ ανατράπηκε από τον Νικηφόρο Βοτανειάτη, η δε Νορμανδή πριγκίπισα κατέληξε σε κάποιο βυζαντινό μοναστήρι. Απέμενε η λύση των πολεμικών επιχειρήσεων. Ο Ροβέρτος συγκέντρωσε εντυπωσιακό στόλο και στρατό, και αφού έστειλε πρώτα τον Βοημούνδο, τον μεγαλύτερο γιο που είχε αποκτήσει με την Ωμπρέ, να δημιουργήσει προγεφύρωμα στις αλβανικές ακτές, σάλπαρε από το Οτράντο το 1081 με αρχικό στόχο το Δυρράχιο. Η πολιορκία υπήρξε πολύμηνη και σκληρή. Σε βοήθεια της πόλης προσέτρεξε κι ο νέος αυτοκράτορας, ο Αλέξιος Κομνηνός. Τελικός νικητής, όμως, ήταν ο Γισκάρδος. Τον Φεβρουάριο του 1082 το Δυρράχιο ήταν δικό του. Μετά την κατάληψη κινήθηκε προς τα νότια, βαδίζοντας κατά της Θεσσαλονίκης. Ενώ, όμως, βρισκόταν έξω από την Καστοριά, οι δραματικές εξελίξεις στην Ιταλία τον ανάγκασαν σε εσπευσμένη επιστροφή.

Γενικά, η μεγαλύτερη ατυχία του Γισκάρδου ήταν ότι στον θρόνο του Βυζαντίου δεν βρισκόταν κάποιος αυτοκράτορας ικανός μόνο για παλατιανές ίντριγκες, αλλά ένας ικανότατος στρατιωτικός και πολιτικός ηγέτης όπως ο Αλέξιος Κομνηνός. Ο Αλέξιος ήρθε σε άμεση συνεννόηση με τον δυτικό ηγεμόνα που τη δεδομένη χρονική στιγμή είχε κοινά συμφέροντα με αυτόν. Ο Γερμανός αυτοκράτορας Ερρίκος ο Δ΄ δεν είχε ξεχάσει την αισχρή ταπείνωση που του είχε επιφυλάξει στην Κανόσα ο Λομβαρδός πάπας Γρηγόριος ο Ζ΄. Ενισχυμένος οικονομικά από το Βυζάντιο συγκέντρωσε γρήγορα ένα πολυάριθμο εκστρατευτικό σώμα και βάδισε κατά της Ρώμης. Ύστερα από πολιορκία που κράτησε περισσότερο από ένα χρόνο, ο Ερρίκος καταλάμβανε την Αιώνια Πόλη, τον Μάρτιο του 1084. Ο πάπας δεν είχε άλλη επιλογή παρά να καλέσει σε βοήθεια τον Νορμανδό δούκα. Τον Μάϊο του 1084 οι δυνάμεις του Γισκάρδου έφταναν στη Ρώμη, την οποία είχε ήδη εγκαταλείψει ο Γερμανός αυτοκράτορας. Ακολούθησε ένα απερίγραπτο λουτρό αίματος: ο Ροβέρτος έκανε τα πάντα ώστε η παπική εξουσία να μην αμφισβητηθεί από κανένα πια. Δεν γνωρίζουμε πόσο αληθινά ευχαριστημένος ήταν ο πάπας Γρηγόριος. Μάλλον καθόλου. Γνωρίζοντας ότι μετά τα γεγονότα δεν μπορούσε πλέον να μείνει στη Ρώμη ακολούθησε ταπεινωμένος τον ισχυρό προστάτη του και κατέληξε στη μονή του Μόντε Κασσίνο, όπου και πέθανε τον επόμενο χρόνο.

Ο Ροβέρτος μπορούσε να συνεχίσει να κυνηγά τη βυζαντινή του χίμαιρα. Ο γιός του ο Βοημούνδος είχε αρχικά εδραιώσει τις νορμανδικές θέσεις γύρω από τα Ιωάννινα και είχε πετύχει δύο νίκες επί των στρατευμάτων του αυτοκράτορα. Το 1083, όμως, βρέθηκε αντιμέτωπος με πολύ μεγαλύτερες βυζαντινές δυνάμεις, έχασε την Καστοριά και οπισθοχώρησε. Το φθινόπωρο του 1084 ο Ροβέρτος σάλπαρε ξανά για τις Αλβανικές ακτές. Τώρα πια οι Νορμανδοί είχαν να αντιμετωπίσουν και τους νέους συμμάχους του Αλέξιου, τους Ενετούς με τον πανίσχυρο στόλο. Οι συγκρούσεις των επόμενων μηνών σε στεριά και θάλασσα ήταν σφοδρότατες: το θέατρο των πολεμικών επιχειρήσεων είχε πλέον μεταφερθεί στα Ιόνια νησιά. Εκτός από τον εχθρό, οι Νορμανδοί χτυπήθηκαν κι από επιδημίες. Όταν τον Ιούλιο του 1085 ο Ροβέρτος προσέγγισε τις ακτές της Κεφαλονιάς αρρώστησε βαριά: πέθανε στις 17 Ιουλίου στην τοποθεσία που ακόμη και σήμερα φέρει το όνομά του, έστω κι ελαφρώς παραφθαρμένο, το Φισκάρδο. Η σωρός του μεταφέρθηκε με χίλιες δυσκολίες στην Ιταλία και τάφηκε στην εκκλησία της μονής της Αγίας Τριάδας στη Βενόζα. Το επίγραμμα στον τάφο του, αντάξιο της αδάμαστης και τυχοδιωκτικής του προσωπικότητας, άρχιζε με τα παρακάτω λόγια: «Hic terror mundi Guiscardus».                  

 

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

21 Σχόλια to “ΟΙ ΝΟΡΜΑΝΔΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑ – μέρος ΙI”

  1. Αθ. Αναγνωστόπουλος Says:

    Πολύ ωραίο και ενημερωτικό άρθρο. Δύο παρατηρήσεις:

    1. Υπό ποια έννοια ήταν συμπατριώτες ο Γερμανός Ερρίκος ΙV και ο Λομβαρδός Γρηγόριος Ζ΄; Του ενός και αδιαίρετου παγγερμανικού έθνους;

    2. Νομίζω ότι θα διευκόλυνε και θα έδινε περαιτέρω ερεθίσματα η αναγραφή των ξένων όρων και στην αρχική τους γλώσσα. Θα με διευκόλυνε να βρω τι είναι το Μουαγιανμουτιέ ας πούμε.

  2. rogerios Says:

    Καλώς όρισες στο ιστολόγιο και ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια. Ως προς τις παρατηρήσεις σου:
    1. Με την έννοια του παροράματος (ή μάλλον του απλού λάθους). Το διορθώνω πάραυτα και θα βάλω στο μυαλό μου την ιταλική εκδοχή (Ιλντεμπράντο), αντί του Χίλντεμπραντ που υποσυνείδητα με μπέρδεψε τα ξημερώματα που έγραφα. Ευχαριστώ ειλικρινά για την έγκαιρη διόρθωση.
    2. (για το παράδειγμα):Moyenmoutier, μονή στη Λωρραίνη, στον σημερινό γαλλικό νομό των Βοσγίων (Vosges), βλ. http://fr.wikipedia.org/wiki/Abbaye_de_Moyenmoutier. Το ζήτημα που θίγεις έχει πολύ ενδιαφέρον: προσωπικά, βρίσκω πιο κουραστικό να ψάχνω την εξελληνισμένη ονομασία τοπωνυμίων (και να τσεκάρω στον Διόδωρο τον Σικελιώτη π.χ. ότι είναι «Καπύη» κι όχι κάτι άλλο). Νομίζω ότι στις περισσότερες περιπτώσεις με τη μεταγραφή στα ελληνικά ή την εξελληνισμένη ονομασία καθίσταται σαφές περί τίνος πρόκειται. Σε περιπτώσεις άγνωστων σχετικά τοπωνυμίων, έχεις δίκιο ότι η αναγραφή στη γλώσσα «προέλευσης» είναι χρήσιμη.

    Καλή σου μέρα και αναμένω επόμενα σχόλιά σου!

  3. autre Says:

    Umberto de Mourmoutiers, Καρδινάλιος, Επίσκοπος της Σίλβας.

    Το μπλογκ είναι απίστευτο. Συγχαρητήρια.

  4. Αθ. Αναγνωστόπουλος Says:

    Το Μουαγιανπωστολένε το βρήκα και γω, αλλά μέσω Ουμβέρτου. Αν ήταν ας πούμε μία μάχη ή γινόταν ένας υπαινιγμός του τύπου «εκείνος ο εριστικός παπάς του μουαγιαντάδε», εμείς οι μη γαλλομαθείς (και σε αντίστοιχη περίπτωση οι μη χ-μαθείς) θα μέναμε στα μαύρα σκοτάδια, που μπορεί και να μας αξίζουν, αλλά είμαι σίγουρος πώς δεν θα το ήθελες. 🙂

    Το ξέρω ότι είναι μεγάλο θέμα, αλλά φαντάζομαι με μια διπλή αναγραφή την πρώτη φορά που απαντά ο όρος όλοι μένουν ικανοποιημένοι.

    Ελπίζω να συνεχίσης και να σε διαβάζουμε. Δεν είναι μόνο ότι έχεις το μονοπώλιο στα όψιμα μεσαιωνικά ιστολόγια, γράφεις και ωραία!

    • Rogerios Says:

      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια (και, επίσης, για την παραπομπή στο Buzz, η οποία βοήθησε πολύ)! Για το θέμα της αναγραφής ονομάτων και τοπωνυμίων στη γλώσσα τους, ή θα ακολουθήσω τη λύση που προτείνεις ή αυτήν του πίνακα αντιστοίχισης ελληνικής-πρωτότυπης ονομασίας στο τέλος της ανάρτησης.

      Καλή συνέχεια και στις δικές σου αναρτήσεις!

  5. Κορνήλιος Says:

    δὲν θᾶ πῶ γιὰ τὸ μπλὸγκ καλὰ λόγια γιατἰ θὰ γίνω βαρετός, ὁ Μεσαίωνας πάντα μὲ συγκινοῦσε ὡς ἐποχὴ καὶ τὴν θεωρῶ ἀρκετὰ παρεξηγημένη ἴσως καὶ λίγο συκοφαντημένη. τὸ ἄρθρο τὸ εἶδα πολὺ σύντομα καὶ θὰ τὸ μελετήσω σὲ καλύτερο momentum. γιὰ τὴν Σιγελχαΐτα ἔχουμε πληροφορίες;

    • rogerios Says:

      Πληροφορίες για την εν λόγω κυρία έχουμε όσες θέλεις. Οι χρονικογράφοι της εποχής να είναι καλά! Ωστόσο δεν έγραψα τίποτε, αφενός γιατί χωρίς περικοπές η σειρά για τους Νορμανδούς θα καταντούσε «Τόλμη και Γοητεία» σε διάρκεια, αφετέρου γιατί οι αναφορές είναι του κλασσικού στυλ συγγραφέα της εποχής που θέλει να παινέψει ασύστολα τον ισχυρό και την οικογένειά του. Ίσως πιο πολύ γούστο έχει η μαρτυρία ότι στην πολιορκία του Δυρραχίου η κυρία μας πολέμησε σαν πραγματική Βαλκυρία. Θα πρέπει να είχε τσαγανό ασυνήθιστο για γυναίκα της εποχής (ή οι χρονικογράφοι είχαν μεγάλη φαντασία, και τα δύο ενδεχόμενα παίζουν).

  6. γρηγόρης στ. Says:

    Ρογήρε, συγχαρητήρια και σε αναμονή της συνέχειας!
    Όσο για τα ονόματα και τοπωνύμια, νομίζω ότι ο πίνακας αντιστοίχισης στο τέλος της ανάρτησης και δε θα βαρύνει το κείμενο και την αφήγηση, αλλά και θα βοηθήσει, όποιον θέλει περισσότερες πληροφορίες.

    • rogerios Says:

      Καλώς όρισες Γρηγόρη και σε ευχαριστώ πολύ! Μάλλον θα καταλήξω στη λύση του πίνακα για τα κύρια ονόματα. Η συνέχεια του νορμανδικού σήριαλ θα βγεί οπωσδήποτε πριν από το ΣΚ (θα προηγηθεί, όμως, κάτι άλλο).

  7. ΚΩΣΤΑΣ Says:

    ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ .ΜΟΙΡΑ ΤΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΤΟΥ ΒΟΗΜΟΥΝΔΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΠΕΡΑΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΕς ΑΚΤΕΣ, ΕΠΕΣΕ ΣΕ ΜΕΓΆΛΗ ΘΑΛΑΣΣΟΤΑΡΑΧΗ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΟΡΠΊΣΤΗΚΕ.ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΜΕΡΟΣ,2-3 ΠΛΟΙΑ, ΠΡΟΣΑΡΑΞΕ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΚΕΡΚΥΡΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΛΕΗΛΑΤΗΣΕ,ΠΡΙΝ ΤΑ ΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΝ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΟΎΝ ΕΚΕΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ, ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΛΗΣΤΡΙΚΟ ΚΑΙ ΜΙΣΘΟΦΟΡΙΚΟ ΒΙΟ. ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΟΥΣ ΟΝΟΜΑΣΑΝ ΚΟΥΡΣΑΡΟΥΣ, ΕΞ’ ΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΥ ΔΙΑΔΕΔΟΜΕΝΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ¨ΚΟΥΡΣΑΡΗΣ ΣΤΟ ΒΟΡΕΙΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟ.ΚΩΣΤΑΣ ΚΕΡΚΥΡΑ.

  8. ΚΩΣΤΑΣ Says:

    ΕΠΙΣΗΣ, ΣΤΙΣ ΝΟΤΑΡΙΑΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ, ΚΑΤΟΧΟΙ ΜΕΓΑΛΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ ΓΗΣ, ΚΤΙΤΟΡΕΣ ΚΑΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ ΝΑΩΝ, ΜΕ ΝΟΡΜΑΝΔΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΟΠΩΣ ΑΝΤΑΛΓΚΙΖΑ, ΓΙΑΚΟΜΠ, ΑΛΒΙΣ, ΑΛΒΙΖΕ,ΦΡΑΓΓΟΣ ΚΟΥΡΣΑΡΗΣ.(ΓΥΡΩ ΣΤΟ 1420).

  9. κωνσταντινος Says:

    ΚΑΛΩΣ ΣΑΣ ΒΡΗΚΑ!

  10. κωνσταντινος Says:

    ΣΕ ΟΣΑ ΑΝΑΦΕΡΩ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΕΝ ΚΑΤΕΛΗΞΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΚΑΙ ΒΙΑΣΤΙΚΑ, ΒΑΣΙΣΜΕΝΟΣ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΟΛΥ ΕΝΤΟΝΗ ΚΑΙ ΖΩΣΑ.ΑΛΛΑ ΣΕ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΕΞΕΤΑΣΕΙ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΚΩΔΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ(ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΜΟΥ…).ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΑΠΥΡΟΣ ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΟΥ ΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΩΝ ΚΑΡΟΥΣΑΔΩΝ, ΟΠΟΥ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΕ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΩΝ ΘΕΟΤΟΚΗΔΩΝ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΛΕΠΤΟΝ ΣΤΟ ΤΥΧΑΙΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΤΗΣ ΑΦΙΞΗΣ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΜΙΣΘΟΦΟΡΩΝ, ΣΤΗ ΔΗΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΠΟΥ ΥΠΕΣΤΗ ΑΡΧΙΚΑ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ,ΣΤΗΝ ΥΦΑΡΠΑΓΗ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΜΕΡΗ ΑΥΤΑ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΤΑΔΙΑΚΗ ΩΣΜΩΣΗ ΚΑΙ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΜΙΚΤΟΥΣ ΓΑΜΟΥΣ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗ ΕΡΕΥΝΗΤΗ ΣΑΝ ΚΙ ΕΜΕΝΑ,ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ Β’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΜΑΖΙ ΜΕ 200.000 ΤΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ. ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΛΕΟΝ ΠΗΓΗ Ο ΠΑΠΥΡΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΑΝΕΦΕΡΑ ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΜΟΝΟ Ο ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΕΝ ΛΟΓΩ ΠΥΡΓΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΟ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ…ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΗ, ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΟΠΕΡΙΕΡΓΟΣ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΣΤΟΣ Ο ΠΑΝΟΥΡΓΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ Ο ΒΟΗΜΟΥΝΔΟΣ ΚΑΤΕΛΑΒΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ, ΠΑΡΙΣΤΩΝΤΑΣ ΤΟ ΝΕΚΡΟ ΞΕΓΕΛΩΝΤΑΣ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΡΟΥΡΑ…

  11. tanoswerder Says:

    Μέρος Ι δεν υπάρχει;

  12. Θάλεια Αντωνιάδη Says:

    Πολύ κατατοπιστικό και χρήσιμο το άρθρο σου, Ρογήρε. Ερώτηση: σε ποια γλώσσα μιλούσαν οι Νορμανδοί της Σικελίας τον 12ο μ.Χ. αιώνα;

    • Θάλεια Αντωνιάδη Says:

      Επίσης, γυρνώντας ο Αντιοχέας από την εκστρατεία στην Ελλάδα, γνωρίζουμε σε ποιο λιμάνι έπιασε; επέστρεψε στο Οτράντο (ή Πρίντεζι) ή έπιασε πρώτα Παλέρμο; Ευχαριστώ προκαταβολικά!

    • rogerios Says:

      Καλώς ορίσατε, στο ιστολόγιο! Σας ζητώ συγγνώμη για την εξαιρετικά καθυστερημένη απάντησή μου, αλλά πέσατε στο διάστημα της (σχεδόν παραδοσιακής) θερινής αποχής μου από το Διαδίκτυο. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια!

      Όσο για τη γλώσσα των Νορμανδών της Σικελίας.. μητρική τους γλώσσα ήταν τα γαλλικά (οι Σκανδιναβοί που εγκαταστάθηκαν στη Νορμανδία στις αρχές του 10ου αι. εκγαλλίσθηκαν ταχύτατα, όπως φαίνεται). Από εκεί και πέρα, οι ανάγκες οδηγούσαν τους περισσότερους από αυτούς να μάθουν να μιλούν και κάποια ή κάποιες από τις γλώσσες των υπόλοιπων πληθυσμιακών ομάδων του νησιού: ελληνικά, αραβικά, «σικελικά ιταλικά». Οι μονάρχες μιλούσαν μάλλον όλες τις γλώσσες αυτές. Συν τα λατινικά βεβαίως, όπως και οι λόγιοι, οι αξιωματούχοι και φυσικά τα μέλη του κλήρου.

      Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα. υπενθυμίζω ότι η επιστροφή του Γεωργίου του Αντιοχέα και του στόλου του μετά την εκστρατεία στην Ελλάδα ήταν περιπετειώδης και κάπως άτακτη, ύστερα από την ήττα στη ναυμαχία με τον βυζαντινό στόλο έκω από τον Κάβο Μαλιά. Κάποια πλοία γύρισαν στην αφετηρία (στο Οτράντο της Απουλίας), άλλα στις ακτές της Καλαβρίας. Δεν γνωρίζω ποια ήταν η πρώτη στάση του ίδιου του Αντιοχέα.

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.